12 mrt Aanvraag verlenging tijdelijke versoepeling fiscale sanering verloopt op 1 april
Aanvraag verlenging tijdelijke versoepeling fiscale sanering verloopt op 1 april
update: 8 maart 2024

In juli (2023) begon de Belastingdienst met het invorderen van belastingschulden en dat raakte ruim 100.000 ondernemers. En wij merken dat. De verzoeken aan ons voor hulp bij een akkoord met de schuldeisers, waaronder de Belastingdienst, nemen toe. Helaas zijn er gevallen die we niet meer kunnen helpen of waar het zeer uitdagend is. Maar laat het ons uitzoeken. Twijfel niet en dien uw verzoek snel in. De verlenging van de tijdelijke versoepeling voor fiscale sanering verloopt op 1 april. Zorg dus dat het overleg met de Belastingdienst over mogelijke schuldsanering vóór deze datum opgestart is!
Hoe lang heb ik nog?
In veel gevallen is het duidelijk dat de ondernemer heel goed weet hoe lang hij nog heeft totdat hij echt niet meer in staat is om zijn lopende verplichtingen te voldoen. Tot het zover is kunt u nog iets doen, daarna vaak niet meer. Dit zien we ook terug in de rechtspraak. Verzoeken voor maatregelen onder de WHOA aan de rechtbank worden nu afgewezen omdat de onderneming op dat moment simpelweg in een staat van faillissement verkeert. U bent dus te laat! Dit had u kunnen voorkomen door een goede liquiditeitsplanning te maken. Alleen als u nog aan uw lopende verplichtingen kunt voldoen, heeft u tijd om een akkoord te bewerkstelligen onder de WHOA.
Goed advies kost geld
In enkele gevallen krijgen wij vragen van ondernemers om hen te helpen bij het begeleiden van een WHOA-traject. Dit doen we uiteraard graag maar hier zijn wel kosten aan verbonden. Houd hierbij rekening met een bedrag tussen de € 30.000,- en € 60.000,-. Als de liquiditeitsplanning geen ruimte laat om dit bedrag te voldoen, zult u tijdig op zoek moeten naar een financier. U kunt ook contact opnemen met uw belangrijkste contractspartijen om te bezien of u door (bijv.) het opschorten van betalingen ruimte kunt maken om deze advieskosten te voldoen.
Tijd
Als u nu onze hulp vraagt, zijn we morgen nog niet klaar. Wat wij hiermee bedoelen, is dat u er rekening mee moet houden dat een traject om met uw schuldeisers tot een akkoord te komen nu eenmaal tijd kost. Hierbij speelt u zelf een belangrijke rol. Ál uw administratieve en juridische stukken moeten op orde zijn, dit is cruciaal om ons voortvarend en deugdelijk werk te laten leveren. Ook zult u voor uzelf duidelijk en concreet moeten hebben op basis van welke maatregelen u kunt onderbouwen dat u, na een akkoord met uw schuldeisers, levensvatbaar bent. Als financieel adviseur zullen wij dit ‘controleren’ door onder meer een zgn. reorganisatiewaarde te berekenen en vast te stellen dat de onderneming in de kern gezond is. Wij dienen hier min of meer zelfstandig van overtuigd te zijn, omdat wij dit standpunt ook moeten kunnen verdedigen bij de in het akkoord te betrekken schuldeisers. Waaronder de bank en/of de Belastingdienst. Met andere woorden, deze partijen moeten op ons oordeel kunnen vertrouwen. Ervaring leert dat deze trajecten in de regel 2 à 3 maanden tijd in beslag nemen. Al die tijd, moet u aan uw lopende verplichtingen blijven voldoen.
Let op: bent u van plan om een verzoek bij ons in te dienen? Doe dat dan snel. De verlenging van de tijdelijke versoepeling voor fiscale sanering verloopt op 1 april. Zorg dus dat het overleg met de Belastingdienst over mogelijke schuldsanering vóór deze datum opgestart is!
Stap voor stap
Om uw kans op een succesvol akkoord te vergroten is het van belang dat u al het voorwerk hebt gedaan voordat u in gesprek treedt met uw schuldeisers. Dit houdt dus in dat binnen de onderneming administratief, organisatorisch en juridisch alles op orde moet zijn. Tevens moet de onderbouwing waarom u levensvatbaar bent en de genomen en te nemen herstructureringsmaatregelen gereed zijn. Dit geldt ook voor het stuk ten aanzien van de reorganisatiewaarde, de liquidatiewaarde en de wijze waarop de schuldeisers in de verschillende klassen behandeld worden. Pas dan kunt u het beste eerst de belangrijkste stakeholders, in de regel financiers, Belastingdienst en/of belangrijke leveranciers, benaderen en vragen of zij bereid zijn om mee te werken aan het voorgestelde akkoord. Dit biedt u weer de gelegenheid om uw akkoord en de hierbij behorende stukken verder aan te scherpen, indien nodig.
Liever een akkoord of basis van consensus dan afgedwongen
Wanneer alles is voorbereid en het akkoord in concept gereed is, is het raadzaam om eerst met uw ‘in-the-money’-crediteuren om tafel te gaan. Dit zijn crediteuren die bij een faillissement ook betaald krijgen. Kijk of ze met het voorstel akkoord kunnen gaan. Dit kunt u namelijk beter op dat moment doen dan wanneer u in het kader van het formeel WHOA-traject alle schuldeisers benaderd hebt. Wijzigingen in het akkoord leiden dan tot onrust en dito extra tijd & kosten. Wanneer deze crediteuren instemmen, hebt u een extra argument naar de overige crediteuren om in te stemmen met het voorstel. Immers deze ‘in-the-money’ crediteuren kunnen tegenstemmende crediteuren overrulen op basis van de zgn. cross-class-cram-down. Daarnaast geldt dat er met een consensusakkoord (een akkoord waarbij alle schuldeisers instemmen), minder kosten hoeven te worden gemaakt. U hoeft namelijk niet langs de rechtbank en er komt geen herstructureringsdeskundige of observator om de hoek kijken. Deze kosten zouden anders allemaal in mindering komen op het bedrag dat de schuldeisers betaald kan worden. Tot slot zal 100% medewerking van alle schuldeisers ook de periode na de herstructurering vergemakkelijken, want de zaken moeten dan zoveel mogelijk ongehinderd doorgaan.
Win tijdig advies in
Met andere woorden; win tijdig advies in. Dit kunt u het beste doen bij een team van experts bestaande uit een accountant en een advocaat. Joanknecht en Turnaround Advocaten hebben op dit gebied hun krachten gebundeld. Als experts werken wij al jaren in projecten samen om voor ondernemers tot het beste resultaat te komen. Expertise op het gebied van accountancy, herstructurering, waardering en juridisch advies komen in ons team samen. Schroom dus niet en neem contact met ons op. Wij helpen u graag meteen aan een oplossing! Bel +31 40 844 70 00 of vul het contactformulier in.
Geschreven door mr. drs. Floris Dix, advocaat, curator en dealmaker.
Floris is telefonisch bereikbaar op +31 85 2010014 en per e-mail via fdix@turnaroundadvocaten.nl.